Anna-Marie Boeder en Rineke Tange zijn de gezinshuisbegeleiders van de volwassen bewoners. Zij spreken over gezinshuiscoaching.
Zorgaanbieder: Driestroom
Franchise: Driestroom
De aanleiding om een gezinshuiscoach te zoeken.
Na een turbulente start in 2019/2020 van ons gezinshuis kwamen we in 2021 in een fase van bezinning en reflectie. In 2019 zijn we met heel veel enthousiasme ons gezinshuis gestart, we hadden een ideaalbeeld voor ogen en we werkten hier naar toe. Als beginnende ondernemers kun je veel aan en hadden we veel energie. Al onze tijd ging in het gezinshuis zitten. Dan blijkt dat de werkelijkheid toch anders is dan het ideaalplaatje in het hoofd. Verschillende moeilijke, ingrijpende en verdrietige situaties maakten we mee in de afgelopen jaren. Begin 2021 nam het energielevel af en kwam de reflectie op gang. Binnen Driestroom werd dit opgemerkt. Onze hoofdbehandelaar wees ons op coaching via Driestroom. We hebben besloten om iemand van buitenaf mee te laten kijken. Als gezinshuisbegeleiders ben je veel op elkaar aangewezen, zeker in de corona-tijd. We waren ons deels bewust van onze blinde vlekken van elkaar, maar ook onze gezamenlijke blinde vlekken. Maar er kunnen ook nog blinde vlekken zijn die je niet weet of opmerkt. En dan is het fijn dat er iemand meekijkt en meedenkt.
Ervaring met een externe coach, iemand ‘van buitenaf’, die meekijkt.
Het heeft ons heel goed gedaan dat er zoveel begrip en erkenning was voor onze situatie. Nu terugkijkend zien we ook hoe pittig het is geweest. We konden ons verhaal kwijt, zonder dat er direct een waardeoordeel aan werd gehangen. Het verschil is dat er aandacht voor ons als persoon was en niet gelijk de aandacht naar de bewoners uitging. Het verschil in identiteit is voor ons geen issue geweest. Er was respect voor onze overtuiging en levenswijze.
De verwachting wat de coaching zou brengen.
Inzicht in onze gezamenlijke blinde vlekken. Door de analyse van de situaties het inzichtelijk maken van denkwijzen. Ondersteuning in moeilijke situaties, en dan vooral hoe die situaties voor ons waren en hoe onze persoonlijkheden daar invloed op hadden. Inzicht geven in waarom bepaalde zaken ons raakten en ons uit balans brachten. En dan ook de handvatten, tips en adviezen hoe we hiermee om konden gaan.
De werkwijze.
Vooraf aan de gesprekken wordt er een voorbereidingsmail geschreven, dit is fijn om niet tijdens het gesprek eerst een half uur aan het bijpraten te zijn. Bij die voorbereiding komt er soms een begeleidingsvraag naar boven, die dan ook meegestuurd wordt. Tijdens de coaching werd dan kort de voorbereidingsmail doorgesproken en het onderwerp voor die sessie bepaald. Tijdens de sessie bekeek Dori welke verwerkingsmethode het beste bij het onderwerp paste en stelde voor om deze te gebruiken. De sessies duurden 2 uur, deze tijd is nodig om tot voldoende diepgang te komen.
Coaching als deskundigheidsbevordering.
Bij ons is het duidelijk geworden dat je eerst goed voor jezelf moet zorgen om daarna ook voor de bewoners te kunnen zorgen. Door het structureel inzetten van personeel en een fijne bijkom-plek heeft dit bij ons op deze manier vorm gekregen.
Je persoonlijkheid neem je mee in je begeleiding. Bij de coaching werd besproken hoe je met persoonlijkheidskenmerken die soms ingewikkeld zijn in een gezinshuis om kon gaan. Het gezinshuisleven is geen 9-5 mentaliteit, daarom is het zo belangrijk om jezelf te kunnen zijn, ook als de bewoners er zijn. Maar dit mag geen invloed hebben op je professionaliteit, dit kan soms spanning opleveren. Door de coaching kwam er inzicht in spanningsvolle situaties en hoe hiermee om te gaan.
We hebben inzicht gekregen in de verschillende wijzen van communiceren. Dit heeft ons veel gebracht. Verschillende situaties waarin we het handelen van onszelf niet konden verklaren werden door deze theorie verhelderd. Bijvoorbeeld de ontvangstbevestiging door de ander, maar ook hoe je deze zelf kan toepassen.
Wat de bewoners ervan merken.
De bewoners merken dat we iedere dinsdag weg zijn en dat we er daarna weer helemaal voor ze zijn. Door deze structurele oplaadmomenten, maar ook tussendoor er soms even niet te zijn hebben we meer energie tijdens de andere momenten voor en met hen.
Achteraf typeren van de coaching.
Rineke: Inzicht gevend, confronterend
Anna-Marie: Verhelderend, gesteund voelen